SENDAL SERIBU, Sabtu, 17 Desember 2022, Minggu Adven III: Ada dalam RancanganNya

redaksi - Sabtu, 17 Desember 2022 12:11
SENDAL SERIBU, Sabtu, 17 Desember 2022, Minggu Adven III: Ada dalam RancanganNyaRD Ryano Tagung (sumber: Dokpri)

SAPA PAGI DARI RENUNGAN HARIAN KATOLIK
SENDAL SERIBU:Setetes Embun Sabda Allah Selalu Memberi Inspirasi Baru

Kej. 49:2,8-10; Mzm. 72:1-2,3-4ab,7-8,17; Mat. 1:1-17
[Thn. V-SS/345/12/2022]
Reverendus Dominus {RD}, Riano Tagung
Marilah kita berdoa:  YA YESUS, tak KAU pandang hinanya diriku. Engkau memanggil aku untuk tinggal kasihMu dan menjadi anak-anak kesayangan ALLAH.  penuhilah hati hambaMu dengan kebaikan hatiMu agar hidupku semkain terarah kepadaMu, kini dan sepanjang masa, Amin.
Injil Matius 1:1-17
Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham. Abraham memperanakkan Ishak, Ishak memperanakkan Yakub, Yakub memperanakkan Yehuda dan saudara-saudaranya. 

Yehuda memperanakkan Peres dan Zerah dari Tamar, Peres memperanakkan Hezron, Hezron memperanakkan Ram. Ram memperanakkan Aminadab, Aminadab memperanakkan Nahason, Nahason memperanakkan Salmon. Salmon memperanakkan Boas dari Rahab, Boas memperanakkan Obed dari Rut, Obed memperanakkan Isai. Isai memperanakkan raja Daud, Daud memperanakkan Salomo dari isteri Uria. 

Salomo memperanakkan Rehabeam, Rehabeam memperanakkan Abia, Abia memperanakkan Asa. Asa memperanakkan Yosafat, Yosafat memperanakkan Yoram, Yoram memperanakkan Uzia. Uzia memperanakkan Yotam, Yotam memperanakkan Ahas, Ahas memperanakkan Hizkia. 

Hizkia memperanakkan Manasye, Manasye memperanakkan Amon, Amon memperanakkan Yosia. Yosia memperanakkan Yekhonya dan saudara-saudaranya pada waktu pembuangan ke Babel. Sesudah pembuangan ke Babel, Yekhonya memperanakkan Sealtiel, Sealtiel memperanakkan Zerubabel. 

Zerubabel memperanakkan Abihud, Abihud memperanakkan Elyakim, Elyakim memperanakkan Azor. Azor memperanakkan Zadok, Zadok memperanakkan Akhim, Akhim memperanakkan Eliud. 

Eliud memperanakkan Eleazar, Eleazar memperanakkan Matan, Matan memperanakkan Yakub. Yakub memperanakkan Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kristus. Jadi, seluruhnya ada empat belas keturunan dari Abraham sampai Daud, empat belas keturunan dari Daud sampai pembuangan ke Babel, dan empat belas keturunan dari pembuangan ke Babel sampai Kristus.***

ADA DALAM RANCANGANNYA
Rev. D. Ryano Tagung

Bila kita sungguh-sungguh menyerahkan diri kepada Allah maka Allah akan menarik kita lebih dekat dan erat untuk tinggal dalam DIA dan mengalami KASIHNYA yang penuh belas kasih

SAHABAT SENDAL SERIBU YANG TERKASIH DALAM KRISTUS
ALLAH memanggil semua orang tanpa batas dan tanpa syarat. Kepada siapa HATINYA tertambak, maka hanya jabawan ya yang ada, tanpa memerhitungkan segala dosa dan kesalahan yang telah kita lakukan. Kita adalah pendosa yang dikasihi oleh ALLAH yang membuat kita tidak pernah terpisah dari cinta kasih ALLAH. Allah menarik kita dan menjadikan kita bagian yang tak terpisahkan dari silsilahNYA.

SAHABAT SENDAL SERIBU YANG TERKASIH DALAM KRISTUS
Daftar silsilah YESUS KRISTUS yang telah kita dengarkan bersama dalam bacaan pada hari ini menampilkan daftar nama yang tidak seutuhnya memiliki latar belakang yang baik. 

Tampilnya  tokoh- tokoh wanita dalam silsilah ini kecuali Maria dengan latar belakangnya yang kelam menarik kita untuk semakin dalam memahami misteri cinta kasih ALLAH. ALLAH memanggil tanpa  batas tanpa memerhitungkan dan memertimbangkan latar belakangnya. 

Intinya, keterbukaan hati untuk dipakai oleh ALLAH dan membiarkan ALLAH tinggal di dalam diri hidup kita membuat kita sadar bahwa ALLAH tidak pernah memerhitungkan segala dosa kita.

SAHABAT SENDAL SERIBU YANG TERKASIH DALAM KRISTUS
Kita ada dalam bagian silisah keluarga ALLAH. ALLAH memanggil dan menarik semakin erat agar kita tidak terpisah lagi dan keluar dari silsilah keluarga ALLAH.

Marilah kita membawa keluarga dan komunitas kita menjadi satu dalam silsilah Yesus Kristus; menjadi satu dalam Keluarga Allah. Natal sudah semakin dekat. 

Jangan biarkan ada satu anggota keluarga atau komunitas kita yang tersesat dan terpisah dari keluarga atau komunitas kita karena kesombongan dan amarah kita. Bawa pulang kembali mereka, ke dalam keluarga kita, sebab keluarga kita kini berada satu di dalam keluarga Allah. 

Taklukkanlah gunung kesombongan dan amarahmu, kemudian bawalah pulang anggota keluarga dan komunitasmu, berada dalam silsilahNya.  ***

RELATED NEWS